“Es el lugar donde gracias a los soportes y la ayuda de
los otros puede desencadenarse el proceso de
construcción, modificación, enriquecimiento y
diversificación de los esquemas de conocimiento” (Javier Onrubia)
- Què ha de fer un mestre per crear Zones de Desenvolupament Proper?
– El mestre ha d’intentar inserir l’activitat concreta que l’alumne fa en l’àmbit d’objectius
o marcs més amplis en què aquesta activitat pugui prendre un significat adequat.
– Ha de possibilitar la participació de tots els alumnes en totes les tasques, tot i que el nivell de competència d’inici sigui menor.
– Ha d’establir un clima relacional, afectiu i emocional basat en la confiança, la seguretat, l’acceptació mútua, en el qual hi hagi lloc per la curiositat, la sorpresa i l’interès pel
coneixement.
– Ha d’introduir modificacions i ajustaments tant en la planificació com en el desenvolupament, d’acord amb el seguiment dels alumnes.
– Ha de promoure la utilització dels coneixements que s’estan aprenent i la necessitat
d’aprofundir de manera autònoma.
– Ha d’establir relacions constants i explícites entre els nous continguts d’aprenentatge i el
coneixements previs.
– Utilitzar el llenguatge de manera explícita i clara, evitant malentesos i incomprensions.
– Fer servir el llenguatge per contextualitzar i reconceptualitzar l’experiència.
Podem observar que són els vuit objectius que plantejava anteriorment en la lectura “enseñar: crear zonas de de desarrolo próximo e intervenir en ellas” de Javier Onrubia.
FONT: Apunts de psicologia de l’educació, Mòdul IV “La dimensió interactiva i social implicada en l’aprenentatge escolar”, Professora: Alexandra Saz, Consultat el dia 01 de juny del 2013.